Stigao je na test sasvim novi Explore. Vrlo brzo sam odlučio, otisnuti se na put. Samobor – Zadar via Senj je ruta od 315 km, koja kreće od ravnice, preko brdovitih predjela i pravog uspona, spuštanja na more te u konačnici zavojitom magistralom završava vožnjom kroz grad. Bicikl je bio spreman za vožnju , puna baterija, pune bisage i još jedna rezervna baterija pričvršćena praktičnom gumom integriranom u stražnji nosač tereta.
⁣⁣
DIZAJN
Vrlo skladan dizajn zaobljenih linija, baterija integrirana u ramu bicikla, ekran u boji integriran u lulu volana, motor malih dimenzija tako da je smješten iza prednjeg lančanika, skoro neprimjetan. Bicikl je kao cjelina toliko skladno dizajnerski ugođen da većina ljudi koja je navikla na električne bicikle s nekoliko „kvrga“, na prvi pogled i ne primjećuje da se radi o E bajku. Prvi dojam je svakako takav da ste sigurni da se radi o dobrom komadu bicikla namijenjenom dugom i sigurnom putovanju.
⁣⁣
POSEBNOSTI
Ono što ga razlikuje od većine ostalih E bicikala jest to da posjeduje motor koji će vam asistirati do brzine od 45 km/h, a kako bi zadovoljio zakonske norme, posjeduje još i prednje svijetlo koje se ne može ugasiti, stražnje svijetlo koje u sebi ima stop svijetlo, retrovizor na lijevoj ručki volana i električnu trubu te nosač registarske pločice. Bicikl se takav može registrirati kao bicikl s pomoćnim motorom ili skuter.
Prednje svijetlo osvjetljava cestu savršeno s time da se rukom, vrlo jednostavno, u vožnji može korigirati usmjerenost snopa, truba je poprilično iritantna ali i ona mora zadovoljavati neke zakonske decibele. Stop svijetlo je na cesti od velike važnosti pogotovo što ovom biciklu nije mjesto na biciklističkoj stazi nego u pravom prometu. Retrovizor sam se teško priviknuo pratiti jer sam naviknuo gledati preko ramena ali kad sam usvojio novu naviku bilo mi je jako korisno jer svaki okret u natrag malo mijenja smjer bicikla pa ako to napravite netom prije nego vas pretječe kamion, nije zgodno. Elegantni pogled u ogledalo rješava stvar.
⁣⁣
OPREMA
Vilica SR Suntour NCX D AIR LO 63 mm travel 15AH je odlično odradila svoj posao. Osobno ne preferiram prednje suspenzije na cesti ali kod konstantnih brzina većih od 40 km/h, a nerijetko i 50 km/h, možda bi dobro došla i zadnja suspenzija. Međutim to bi jako zakompliciralo zadnji kraj bicikla i poskupilo proizvod tako da sam suglasan da je O.K. ponekad neravnine prelaziti s odvojenom stražnjicom od jako udobnog sjedala. Motor SyncDrive Pro izbacuje 80 Nm okretnog momenta što garantira upotrebljivost u svim brzinama i bez problema, u kombinaciji s vrhunskim DEORE mjenjačima svladava i najveće uspone i strmine.
Smart tehnologija u kombinaciji sa senzorom momenta (pritiska noge na pedalu) vozaču daje osjećaj da je nevjerojatno jak, a ne da ga gura neki motor. U power modu, na 100% pritiska noge na pedalu, isporučuje još 360% pomoći na pedalama. Već spomenuti DEORE prednji i stražnji mjenjač predstavljaju najbolji omjer praktičnosti, funkcionalnosti i trajnosti stoga ne čudi izbor za prvougranju. Nakon par kilometara vožnje sam se čudio ( i prvi puta vidio ) prednjem pogonu s dva lančanika. Obično E bicikli imaju samo jedan i ovaj motor ima toliko rezerve snage da mu manji lančanik stvarno ne treba ali kada sam ostao bez struje odmah mi je postalo jasno čemu služi manji lančanik.
Naime, za divno čudo, ovaj bicikl se vrlo dobro vozi i bez struje. Bez problema sam postizao prosjek preko 20 km/h ali i rješavao neke kraće uspone. Kočnice zaustavljaju bez ikakvih problema. Prilikom spuštanja s Velebita su se na trenutak oglasile onim karakterističnim znn,znn,znn ali je to glasanje vrlo brzo prestalo, valjda nakon što su se ohladili diskovi s time da napominjem da su cijelo vrijeme suvislo kočile iako je ukupna težina koja je bila na biciklu iznosila barem 110 kg + sami bicikl. Sva ostala oprema, tipa pogon, nabe, gume, kotači , kazeta…je konstruirana i izrađena za električne bicikle što znači da je uzeta s „gornjih polica“, čime garantira kvalitetu i trajnost.
⁣⁣
SMART
Bicikl se može povezati s vašim mobilnim telefonom pomoću kojeg je moguće koristiti GPS aplikaciju za snimanje ili planiranje rute, tunirati motor odnosno podesiti količinu pomoći u svakome od pet stupnjeva asistencije. Tako možete vrlo precizno odrediti količinu asistencije u odnosu na uštedu baterije i dužinu trajanja puta, od minimalne asistencije gdje vam motor pomaže „samo“ 50% vašeg pritiska noge na pedalu do maksimalnih 360% u kojem slučaju doista jurite.
⁣⁣
BATERIJA
625 Wh znači da je u vrhu kapaciteta koji trenutno možemo naći na tržištu. Postoji još dodatna baterija koja se montira na rupe za nosač bidona, čime se kapacitet penje za narednih 250 Wh. Ta kombinacija predstavlja sigurno najveći batery pack na tržištu. Ja sam na testu imao dvije originalne baterije tako da mogu samo pretpostaviti kako se ponaša ova „mala“ dodatna.
⁣⁣
Što možemo očekivati?
Većinu puta sam vozio u najjačoj varijanti najslabije asistencije ECO, koja isporučuje 100% pritiska noge na pedalu. Apsolutno dovoljno za prosječnu brzinu od 29 km/h. U taj prosjek je uračunato penjanje na Kapelu, pa na Vratnik, a i po magistrali su se redali usponi sve do maksimalnih 360 mnv. Na takvom terenu s takvom prosječnom brzinom i cca 110 kg tereta na biciklu možete računati na 80-85 km s jednom baterijom kapaciteta 625 Wh.
Promjena bilo kojeg od ovih parametara jako utječe na range tako da , kada bi se osoba od 70 kg bez natovarenih bisaga vozila oko Jaruna, vjerojatno bi jedna baterija bila dostatna i za duplo toliko, ali ako mu odlučiš izvaditi mast i tako natovaren kreneš osvajati brdovit teren u najjačoj asistenciji i pritom ostvaruješ prosjek od 39 km/h onda možeš „spaliti“ bateriju i za 45 km. To mi je bio rekord što znači da je u realnom svijetu jako teško napraviti manje od 45 km i da je jako teško napraviti više od 150 km. Baterija se za 90 min. napuni do 60%, a za puni kapacitet je potrebno malo manje od 4 sata.
⁣⁣
VOŽNJA
Cestovni bicikli na struju meni nisu baš imali nikakvog smisla jer je zakonski ograničena brzina na 25 km/h na otvorenoj cesti premala i onda malo živcira ta granica nakon koje bicikl postaje jako težak u odnosu na situaciju prije te granice. Ovo je definitivno prvi E bajk na kojem sam uživao na cesti, a u gradu sam bio brži od svih ostalih sudionika u prometu. Stvarno se vozi odlično i nemojte misliti da je to neko švercanje po pitanju pedaliranja. Ne, ne, bicikl pomaže da pomaknete svoje granice ali ne stišće ako „gazda“ ne stisne tako da je vožnja kao i na običnom biciklu samo možeš više, odnosno možeš brže, bolje i jače.
Za putovanje je odličan i jako se dobro ponaša na cesti jedino što mi je pokazivalo da sam ga pošteno natovario jest to da kad bi u vožnji uspravio tijelo i spustio ruke s volana da ih malo odmorim, osjetio bih olakšanje na prednjem kotaču. Ako bi u tim trenucima naletio na neku neravninu ili rupu volan bi se malo neugodno zatresao jer je ipak sva težina bila koncentrirana na stražnjem kotaču. To se bez tereta u bisagama nije događalo. Inače, kao po šinama u svaki zavoj bez greške.
U svakom slučaju za bilo koje kratke kilometraže gdje ne treba previše paziti na bateriju EXPLORE E+ 1 PRO 45 GTS je savršen. U gradu, izvan grada, na cesti ili makadamu za njega ništa ne predstavlja neki problem.
Kada bih planirao putovanje onda bi radio kilometražu tako da ujutro napravim min. 80-90 km za što je potrebno 3-4 sata zatim pauza od 4 sata za punjenje baterije i popodne opet tako što znači minimalno 160-180 km dnevno. Dodatna baterija koju sam imao u uvjetima koje sam imao znači još 80-90 km ali samo jednom jer bi u protivnom morao imati i dva punjača. Treba malo planirati ali treba uzeti u obzir još jedan individualni parametar, a to je, koliko uopće možeš i želiš vremena provesti na biciklu. Ipak je najvažnije da sve skupa bude gušt, a tu ti baterija itekako pomaže.
Aj, vozili!!