14kol

Bicikli u Hrvata

Prvi bicikl u Zagreb donio je Ladislav Beluš 1867. godine sa Svjetske izložbe u Parizu, a već 26. lipnja 1885. godine osniva se i Prvo hrvatsko društvo biciklista koje je promoviralo kultiviranu vožnju kroz grad i organizirajući izlete u okolici Zagreba. Ubrzo se osnivaju brojni klubovi u više gradova, a u Zagrebu to su Hrvatski klub biciklista Sokol 1887., Koturaški klub Sloven 1894., Klub biciklista Velocitas 1892. i Zagrebački koturaški klub Orao 1904. godine.

Prvo zagrebačko biciklističko trkalište izgrađeno je 1891. godine na današnjem Rooseveltovom trgu, dao ga je izgraditi Hrvatski klub biciklista Sokol. Na tom je trkalištu 1892. održano i prvo biciklističko Prvenstvo Hrvatske, Slavonije i Dalmacije u utrci na 5000 metara.

29. lipnja 1886. održana je prva biciklistička utrka u Zagrebu za fond izgradnje HNK, vozila se na Zrinjevcu, a utrkivalo se u dvije kategorije: veliki i mali bicikli.

Prva biciklistička utrka Zrinjevac

 

Od tada do danas odvožene su mnoge utrke, a najpoznatija je Tour of Croatia, utrka duža od 1000 kilometara.

U Hrvatsku se godišnje prosječno uveze oko 200 tisuća bicikli. Najmanji uvoz zabilježili smo krizne 2010. godine kada je ta brojka bila 127 tisuća komada, koje su hrvatski uvoznici platili 90,2 milijuna kuna.

Jedina domaća literatura koja obrađuje anatomiju bicikla i tehničke aspekte je diplomski rad Gordana Krpanca – Konstrukcija brdske dvokolice iz 1991.